Lauda vs critica

22.06.2017 20:20

Printre miile de întrebări pe care mi le adresez mie însămi, ies la suprafață două întrebări în oglindă: Lauda sau critica face mai mult rău? Lauda sau critica face mai mult bine?

La prima vedere, pare straniu. Și totuși, mi se pare că ar trebui să ne concentrăm mai mult pe energia pe care o primim atunci când suntem lăudați sau criticați. Pentru că deși ego-ul nostru nu pare lezat deloc, ba chiar este foarte receptiv și bucuros să primească laude, el ”suferă” într-un fel sau altul. Spun asta pentru că depinde foarte tare felul în care percepem respectivul compliment. Mie una încă îmi e frică să primesc laude, pentru că simt că e foarte ușoară trecerea spre autosuficiență. Mi se pare că e posibil să nu-mi dau seama și să mă iau prea în serios, să cred cu atât de multă putere că merit lauda și că e firesc s-o primesc, încât să mă limitez, să mă consider bună și astfel să pic fără pic de grație în marea de îngâmfați. Pentru că atunci când primesc o critică, mi se pare (cel puțin acum, când m-am mai maturizat) că e mult mai ușor de gestionat impactul ei. Simt că pot să separ mai bine realitatea de fals, și să mă autoanalizez astfel încât să iasă o concluzie bună.

E firesc totuși să tânjim după apreciere și după o oarecare recunoaștere în societate, că până la urmă suntem doar niște oameni, vorba aia. Și e reconfortant atunci când ești apreciat, îți dă încredere în tine și în propriile forțe, pentru că de foarte multe ori suntem atât de duri cu noi înșine încât ne punem singuri piedici. În raport cu noi înșine, ne comportăm ca niște orbi. Din subiectivitate ies niște mici ”monștri” care ori ne aruncă cu toată puterea și ne lovesc de toți pereții, ori ne mângâie pe creștet și ne dau o percepție despre noi trecută inițial prin lapte și miere.

Departajarea între laudă și critică mi se pare greu de făcut. Atât lauda, cât și critica, pot produce dezechilibre care se vor resimți în timp. Ne trebuie balanța. Și uneori toate magazinele sunt închise sau nu au balanțe de vânzare. Așa că trebuie să mergem acasă și să ne confecționăm propria balanță, de la zero.

Cu drag,

Teo.

Subiect: Lauda vs critica

Dată:: 09.08.2017

De:: Mara

Subiect:: Lauda vs critica

Genial textul tau! Asta denota deja maturitate, echilibru si responsabilitate, notiuni atat de necesare pentru intelegerea cat mai profunda a personalitatii noastre si a realitatii cotidiene care ne inconjoara.

Dată:: 26.08.2017

De:: Teo Fulga

Subiect:: Re:Lauda vs critica

Uneori e așa de greu să ne privim pe noi înșine obiectiv. Mulțumesc din suflet pentru cuvinte!

Comentariu nou